• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Boete TROS voor overtreding Mediawet 2008 in programma “De Lotto Sport Awards”

Boete TROS voor overtreding Mediawet 2008 in programma “De Lotto Sport Awards”

25 oktober 2011 door BuroStaal_MR

20100528-lottosportawards

De Tros heeft van het Commissariaat voor de Media een boete ontvangen van € 60.000,- voor niet toegestane vermijdbare reclame voor De Lotto in het programma De Lotto Sport Awards. Dit programma vormde het verslag van de uitreiking van het gelijknamige evenement. De Tros betoogde dat de uitingen waren toegestaan omdat deze ideële reclame zouden vormden. Het Commissariaat oordeelt echter dat het tonen van het merk De Lotto evident (mede) was bedoeld om het kijkerspubliek gunstig te stemmen ten aanzien van die loterij, waardoor (mede) de verkoop van haar loten bevorderd zou worden.

Uitingen

Het noemen van De Lotto in het programma door een voice over stuitte niet op bezwaren, omdat deze volgens het Commissariaat nodig was voor de registratie van het programma. Het Commissariaat had de TROS voorafgaand aan de uitzending bericht dat De Lotto als evenementsponsor in de programmmatitel kon worden vermeld. Het frequent in beeld brengen van de tekst op het podium “Lotto Sport Awards 2010” stuitte wel op bezwaren. Het Commissariaat wees hierbij op de ongewone camerahoek die was gehanteerd. Het regelmatig tonen van een ingemonteerd logo door gebruik van graphics en animaties, merkte het Commissariaat aan als overdreven en overdadige uitingen. Dit leverde een overtreding op van artikel 2.89 lid 1 sub b Mediawet 2008.

Redactionele verantwoordelijkheid

Het feit dat de logo’s later door de producent waren toegevoegd, na een controle door de TROS, deed niet af aan de redactionele verantwoordelijkheid van de TROS. Het Commissariaat concludeert dat de TROS heeft nagelaten de eindmontage te controleren en concludeert, met een verwijzing naar artikel 2.88 Mediawet, dat de TROS verantwoordelijk is voor de programma’s die in haar zendtijd worden uitgezonden. Publieke omroepen moeten er zodoende rekening mee houden dat het Commissariaat de redactionele verantwoordelijkheid consequent hanteert.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Mediaregulering, Reclamerecht Tags: CvdM, Mediawet, Publieke Omroep

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

BuroStaal_MR

Website beheerder

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report