• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Opdrachtgever moet ook voor “lelijk” logo betalen

Opdrachtgever moet ook voor “lelijk” logo betalen

24 maart 2014 door Tessel Peijnenburg

Mag een opdrachtgever een “slecht” ontwerp voor een logo afkeuren zonder daar de ontwerper voor te betalen? Over deze vraag moest de rechter zich onlangs buigen. De aanleiding daarvoor was het geschil tussen Webstate en een ontwerper. Webstate had de ontwerper de opdracht gegeven om onder meer een logo te ontwerpen. Webstate is echter niet tevreden met het resultaat en zegt de overeenkomst op. De ontwerper stuurt daarop een rekening naar Webstate voor de tot dan gewerkte uren. Tevergeefs, want Webstate weigert te betalen. De ontwerper stapt daarop naar de rechter om betaling af te dwingen.

De rechter bevestigt dat het een overeenkomst tot opdracht betreft. Dit houdt in dat Webstate nadere aanwijzingen kon geven aan de invulling van de vereisten voor deze opdracht en dat deze in beginsel door de ontwerper dienden te worden opgevolgd. Webstate stelt zich op het standpunt dat het resultaat niet aan haar verwachtingen voldeed. Webstate meent dat haar input niet is meegenomen en dat de ontwerpen die zijn afgeleverd zijn gebaseerd “op aspecten van andere bedrijven”. Verder meent zij dat de ontwerpen niet uitblinken in creativiteit, van zeer slechte kwaliteit zijn en er niet professioneel uit zien. Het heeft er alle schijn van dat de ontwerper zich er makkelijk vanaf heeft willen maken, aldus Webstate.

Volgens de rechter voldoen de ontwerpen echter wel inhoudelijk aan de gegeven opdracht. Dat de ontwerpen niet voldoen aan de smaak en de verwachting van Webstate is onvoldoende voor het oordeel dat er sprake was van wanprestatie. Omdat de ontwerper gelet op de aard van de opdracht een zekere artistieke vrijheid toekomt, kan niet zonder meer gesproken worden van het niet opvolgen van de aanwijzingen van Webstate. Anders gezegd, als je een creatief een creatieve opdracht geeft mag hij deze creatief invullen.

Webstate had op grond van de overeenkomst wel degelijk de bevoegdheid de overeenkomst op te zeggen. Dit was immers als voorwaarde in de overeenkomst opgenomen. Dit ontslaat Webstate alleen niet van de verplichting de ontwerper te betalen voor het werk wat hij tot dan toe verricht heeft. De ontwerper krijgt daarom uiteindelijk toch zijn geld voor de gewerkte uren.

Dat een op het oog simpel logo soms duur kan uitvallen bewijst ook de recente logowijziging van de Gemeente Amsterdam.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Reclamerecht Tags: logo, opdracht, reclamebureau

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Tessel Peijnenburg

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report