Een tijdschiftadvertentie waarin het gezicht van voormalig Engels topmodel Twiggy staat afgebeeld, is misleidend volgens de Advertising Standards Authority (ASA), het Britse equivalent van de Nederlandse Reclame Code Commissie. In de advertentie wordt reclame gemaakt
voor een antirimpelcrème van Olay, in Nederland bekend onder de merknaam Oil of Olaz, die speciaal bedoeld is voor het gebied rondom de ogen. De slogan bij de advertentie is: “Because younger-looking eyes never go out of fashion” en in kleinere letters onder een afbeelding van het product: “reduces the look of wrinkles and dark circles for brighter, younger-looking eyes“.
Er werden twee klachten behandeld. De eerste klacht was gericht op de misleiding van de consument. Door het fotoshoppen van het gebied rondom Twiggy’s ogen, zou de consument het idee krijgen dat haar gave, rimpelloze huid te danken is aan het gebruik van Olay. Procter & Gamble, producent van Olay, verweerde zich door te stellen dat voor reclamecampagnes de modellen nu eenmaal op hun best worden afgebeeld, in tegenstelling tot onflatteuze paparazzifoto’s. De ASA oordeelde dat de consument door de foto een misleidend idee kan krijgen over in hoeverre rimpels door veelvuldig gebruik van het product daadwerkelijk gereduceerd kunnen worden.
Tevens werd geklaagd dat de campagne “socially irresponsible” zou zijn, omdat mensen het verkeerde idee krijgen over hoe het gezicht van een zestigjarige vrouw eruit zou moeten zien. Procter & Gamble reageerde op deze aantijging, door te stellen dat van de consument mag worden verwacht dat zij weet dat een model voor een dergelijke fotoshoot professioneel wordt opgemaakt en gefotografeerd. De ASA gaat hierin mee en zegt: “In een reclame waarin een vrouw van middelbare leeftijd wordt afgebeeld en bedoeld is voor een oudere leeftijdsgroep, is het niet waarschijnlijk dat de campagne een negatieve impact heeft op de perceptie van een hoe een gezicht eruit moet zien, en is dus niet sociaal onverantwoord.”
Procter & Gamble heeft de foto in de campagne inmiddels vervangen voor een andere, waarin Twiggy’s rimpels wat realistischer worden voorgesteld.