• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Opnieuw torenhoge boete voor SMS-dienstaanbieder

Opnieuw torenhoge boete voor SMS-dienstaanbieder

14 januari 2011 door Rogier Overbeek

Wederom is een SMS-dienstaanbieder zwaar gestraft. Ditmaal gaat het om een boete van € 550.000,- die door de telecomwaakhond OPTA is opgelegd aan het bedrijf SD&P Interactive B.V. wegens overtreding van het spamverbod.

SD&P is aanbieder van smsdiensten, zoals chatdiensten, ringtones en wallpapers, onder de namen Yamtalk en MT50 MobileFun. SD&P stelde op een website bezoekers mooie prijzen in het vooruitzicht als zij hun mobiele nummer invoerden. De bezoekers die dit deden ontvingen een aanmeld-sms voor een sms-abonnement, waarna ze ongwild vast zaten aan de sms-dienst waarvoor € 1,50 per ontvangen bericht moest worden betaald. Afmelden voor de dienst bleek niet mogelijk.

De OPTA ontving honderden klachten over de diensten van SD&P via de website www.spamklacht.nl, waarop zij in april 2009 hiernaar een onderzoek startte. Daaruit bleek onder meer dat SD&P zonder voorafgaande toestemming maar liefst 1,4 miljoen aanmeldberichten en 9 miljoen vervolgberichten had verstuurd. Kassa voor SD&P ten koste van de consument dus.

Al in mei 2009 heeft de OPTA SD&P een last onder dwangsom opgelegd om de illegale praktijken te staken. De boete is in april 2010 opgelegd, maar door procedureregels kon de OPTA het boetebesluit pas afgelopen woensdag bekend maken. Volgens de OPTA is SD&P in beroep gegaan bij de rechter tegen zowel de last onder dwangsom, als het boetebesluit. Ondertussen maakt de Consumentenbond zich er hard voor dat de door SD&P gedupeerde consumenten hun geld terug krijgen.

Voor eerdere berichten op Media Report over sms-dienstaanbieders die de regels overtreden zie onder andere hier, hier, hier en hier.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht, Reclamerecht Tags: Opta, ringtones, SMS-diensten, spamklacht, spamverbod

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Rogier Overbeek

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report