Wat een feestje had moeten worden, eindigde in een domper. De Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag besliste op 8 oktober dat de shampoo die Andrélon ter ere van haar 70-jarig bestaan op de markt had gebracht uit de schappen moet. De reden: het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (‘CIVC’), dat de belangen van Champagne producenten behartigt, had geëist
dat Andrélon haar ‘Champagne Shampoo’ uit de schappen zou halen en niet langer voor dit product zou adverteren.
Daarbij beriep het CIVC zich op de zogenaamde ‘Beschermde Oorsprongs Benaming’ (‘BOB’): een bescherming voor namen van producten uit een bepaalde regio. Om de BOB te mogen voeren, moet de productie, bereiding en verwerking van een product plaatsvinden in die specifieke regio volgens erkende en gecontroleerde werkwijzen. Als de BOB in de handel wordt gebruikt voor andere producten, kan dat op basis van de Europese verordening waarin de BOB is geregeld worden verboden.
Zo ook in dit geval: een shampoo is natuurlijk geen champagne, en daarom moest het product uit de schappen. Andrélon had na een eerste boze brief van CIVC al geanticipeerd op een mogelijk verbod, en haar reclames aangepast. De aanprijzing ‘Elke dag Champagne’ werd vervangen door ‘Elke dag feest’. Maar op de flessen shampoo zelf stond nog steeds ‘Champagne shampoo’, dus de aanpassing moet niet baten: de rechter wees het door CIVC gevorderde verbod toe. Unilever, de producent van de Andrélon shampoo, mag de shampoo niet meer verhandelen of er reclame voor maken. Ook moeten de flessen die al verkocht zijn aan afnemers teruggeroepen worden. Consumenten mogen al aangeschafte exemplaren houden. Dat zullen ongetwijfeld echte collector’s items worden.