• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Fusie NCRV en KRO vertraagd?

Fusie NCRV en KRO vertraagd?

13 mei 2013 door Liesbeth Berkouwer

De Ondernemingskamer van het Hof in Amsterdam heeft NCRV bij beschikking van 19 april 2013 verplicht om haar besluit van 7 november 2012 – tot fusie van de bedrijfsorganisaties van KRO en NCRV – in te trekken. Het besluit is op een aantal punten namelijk niet deugdelijk gemotiveerd, aldus de Ondernemingskamer.

Wat speelde hier? De herziening van het publieke mediabestel en de aangekondigde bezuinigingen gaan leiden tot een ingrijpende wijziging van de publieke omroep. Doel is onder andere om de huidige omroepverenigingen zich te laten hergroeperen tot zes omroeporganisaties, naast twee wettelijke taakorganisaties (3-3-2 model). In het wetsvoorstel tot wijziging van de Mediawet is dit model nader vorm gegeven. Artikel 9.7 zal erin voorzien dat KRO-NCRV als samenwerkingsomroep in aanmerking komen voor een erkenning.

Ter uitvoering van de landelijke voornemens zijn NCRV en KRO vanaf december 2011 in gesprek over een uit het 3-3-2 model voortvloeiend fusieplan tussen beide omroeporganisaties. Dit resulteerde in een “Fusieplan op hoofdlijnen” dat op 2 juli 2012 door de NCRV aan haar ondernemingsraad is gestuurd met het verzoek om advies. Het plan voorziet in drie deelbesluiten: de afsplitsing van de bedrijfsorganisaties van NCRV en KRO naar afzonderlijke BV’s, de inrichting op hoofdlijnen van governance van de nieuwe vereniging Omroepbedrijf KRO-NCRV, en de inrichting op hoofdlijnen van de werkorganisatie van de vereniging.

De ondernemingsraad concludeerde kort gezegd dat het voorgenomen besluit geen goede basis voor de fusie vormt en vindt dat zij nog onvoldoende is geïnformeerd. De adviesaanvraag voldoet bovendien niet aan de wettelijke eisen, aldus de ondernemingsraad, omdat niet inzichtelijk is wat de gevolgen voor het personeel zijn en de financiële consequenties onduidelijk zijn.

De Ondernemingskamer van het Hof Amsterdam gaat voor het overgrote deel mee in het betoog van de ondernemingsraad. Zo vindt de Ondernemingskamer dat het bestreden besluit op een belangrijk aantal punten niet deugdelijjk is gemotiveerd. Daarmee is de ondernemingsraad feitelijk niet in de gelegenheid gesteld om te adviseren. Dat brengt de Ondernemingskamer tot de conclusie dat NCRV bij afweging van de betrokken belangen niet in redelijkheid heeft kunnen komen tot het besluit van 7 november 2012. Een verzoek van NCRV om ook bij een negatief oordeel – gelet op de zwaarwegende belangen bij afronding van het fusieproces voor 1 januari 2014 – de gevraagde voorziening af te wijzen, haalt het dus niet.

Onzeker is nog of de vertraging consequenties heeft voor de te behalen deadline van 1 januari 2014. Vooralsnog loopt het wetgevingsproces redelijk op schema; de Minister wil de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer voor de zomer afronden, zodat het in het najaar naar de Eerste Kamer kan.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Mediaregulering Tags: fusies publieke omroepen, Hof Amsterdam, Mediawet, NCRV, Publieke Omroep

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Liesbeth Berkouwer

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report