Deze maand is de Regeling Productplaatsing na lang wachten in werking getreden. Zie onze eerdere analyse van de concept-regeling voordat deze was goedgekeurd. De definitieve regeling biedt nadere invulling van het wettelijke verbod op productplaatsing (en dan met name de uitzonderingen op dit verbod), zoals dat al sinds 2010 van kracht is. Het Commissariaat had ter ere van de nieuwe regeling in juni al een voorlichtingsbijeenkomst gehouden, waarbij de ins en outs met producenten en omroepen zijn gedeeld. De nieuwe regels scheppen de nodige duidelijkheid, maar leiden ook tot vragen die door de handhavingspraktijk van het Commissariaat moeten worden ingevuld. Hierover later meer. Voor nu een korte samenvatting van de nieuwe regels.
De regeling maakt duidelijk waar sponsoring, althans het tonen van een product van een sponsor, ophoudt en productplaatsing begint. Op beide vormen van commerciële communicatie zijn namelijk andere regels van toepassing. Volgens het Commissariaat gaat het bij sponsoring om een algemene bijdrage waarmee een programma tot stand gebracht kan worden. Eventueel wordt een product van de sponsor getoond. Bij productplaatsing wordt deze bijdrage gedaan in ruil voor de vertoning of vermelding van een product of dienst in het programma, waarbij het product wordt ‘ingebed in de actie van het programma’.
Productplaatsing is alleen toegestaan bij commerciële media-instellingen en slechts in bepaalde programma zoals films, series, sportprogramma’s en lichte amusementsprogramma’s. Programma’s met een doelgroep onder de 12 jaar mogen nooit productplaatsing bevatten. De nieuwe regeling licht toe wat voor soort programma’s onder deze categorieën vallen.
Een aantal producten zoals tabaksproducten en medische behandelingen zijn uitgesloten van productplaatsing. Ook is overmatige aandacht voor een product, bijvoorbeeld door beeldvullende vertoning of voortdurend inzoomen op een product, niet toegestaan. Om de redactionele onafhankelijk van de programmamakers te garanderen is productplaatsing verder alleen toegestaan als de media-instelling een redactiestatuut bevat dat deze onafhankelijkheid garandeert.
De Regeling geldt ook voor uit het buitenland aangekochte producties. De uitzondering die voorheen op dergelijke producties van toepassing was is namelijk al begin dit jaar door de wetgever geschrapt.
De volledige Regeling Productplaatsing is te vinden op de site van het CvdM.