• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Consultatie Commissariaat voor de Media beleidsregels mediadiensten op aanvraag

Consultatie Commissariaat voor de Media beleidsregels mediadiensten op aanvraag

10 januari 2011 door BuroStaal_MR

cvdm1Sinds eind 2009 vallen niet alleen traditionele broadcasters onder de Mediawet 2008, maar ook de aanbieders van bepaalde videodiensten op aanvraag. Het Commissariaat voor de Media houdt op dit moment een consultatie over de concept beleidsregels voor de classificatie van mediadiensten op aanvraag. Aanbieders hebben tot en met vrijdag 14 januari a.s. om te reageren op de “Beleidsregels classificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2010.

Bij mediadiensten op aanvraag beslist de kijker, in plaats van de broadcaster, wanneer de informatie wordt toegestuurd: denk aan platforms voor uitgesteld televisiekijken en de video on demand diensten die de kabelaars aanbieden. In de beleidsregels wordt uitgewerkt wanneer een mediadienst is gereguleerd. De kwalificatie is soms niet eenvoudig.

Deze kwalificatie is echter wel van belang. Gereguleerde partijen moeten zich namelijk binnen twee weken na aanvang van de dienst aanmelden bij het Commissariaat. Daarnaast dienen zij een aantal voorschriften na te leven uit de Mediawet 2008, onder meer over reclame, sponsoring en productplaatsing. Daarnaast moeten de aanbieders zorgen dat media-aanbod dat gebruikers jonger dan 16 jaar ernstige schade zou kunnen toebrengen alleen zo beschikbaar is dat deze gebruikers dat aanbod normaliter niet te zien krijgen. Aanbieders van videodiensten moeten zich ook aansluiten bij de Reclame Code en beschikken over een redactiestatuut.

Partijen die mogelijk te classificeren zijn als mediadienst en zich niet in het concept beleid kunnen vinden, hebben tot eind deze week de gelegenheid om bij het Commissariaat een reactie in te dienen. Aanbieders van videodiensten: haast u!

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Mediaregulering Tags: beleidsregels, CvdM, mediadiensten op aanvraag, Mediawet 2008, regulering, video on demand, videodiensten

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

BuroStaal_MR

Website beheerder

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report