Het Commissariaat voor de Media heeft in een bestuurlijk rechtsoordeel ingestemd met de crossmediale samenwerking tussen de NOS en NTR en het Financieele Dagblad B.V.
NOS en NTR voeren gezamenlijk de redactie van Nieuwsuur. De landelijke publieke media-instellingen willen in dat kader met het FD een nieuwe media-activiteit opzetten. Een aantal keer per week zullen met gebruikmaking van elkaars expertise bijdragen ontwikkeld worden over actuele financieel-economische kwesties, die vervolgens als onderdeel van Nieuwsuur worden uitgezonden. NOS/NTR en FD hadden daarvoor een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Die overeenkomst legden zij voor aan het Commissariaat. Publieke media-instellingen mogen namelijk niet zonder meer samenwerken met private partijen. Het Commissariaat toetst of aan bepaalde voorwaarden is voldaan en of in overeenstemming met de Mediawet wordt gehandeld. Er mag bijvoorbeeld geen strijd met het dienstbaarheidsverbod zijn.
Het Commissariaat heeft de samenwerkingsovereenkomst tussen NOS/NTR en FD getoetst aan de uitgangspunten die het daarvoor heeft neergelegd in de Beleidsbrief d.d. 6 maart 2008. De uitkomst van zo’n toetsing vooraf legt het Commissariaat vast in een zgn. ‘bestuurlijk rechtsoordeel’, waarmee het Commissariaat op voorhand aangeeft of iets wel of niet door de beugel kan.
In dit geval stuitte de samenwerkingsovereenkomst niet op bezwaren bij het Commissariaat. Aan het gelijkwaardigheidsvereiste wordt voldaan: beide partijen zullen content ter beschikking stellen en verrichten redactionele arbeid, research- en communicatiewerkzaamheden. Bij het bepalen van de gelijkwaardige inbreng wordt ook de contentwaarde van artikelen en de merkwaarde betrokken. De waarde van de inbreng zal nagenoeg gelijkwaardig van omvang zijn, net als de te maken kosten. NOS/NTR hebben hun keuze voor FD voldoende weten toe te lichten, de zeggenschap zal gelijkwaardig verdeeld zijn en de duur van de samenwerking is beperkt in de tijd. Ten slotte hebben NOS/NTR hun redactionele onafhankelijkheid afdoende gewaarborgd in de overeenkomst.
Het Commissariaat komt dan ook tot de conclusie dat de voorgelegde samenwerking past binnen de gehanteerde uitgangspunten en daarmee niet in strijd is met de Mediawet.
Een mooi voorbeeld van hoe het Commissariaat samenwerking tussen publieke media-instellingen en mediabedrijven toetst. In juli van dit jaar heeft het Commissariaat met de Brochure publiek-private samenwerking nader inzicht verschaft in de criteria voor publiek-private samenwerking. Daarmee wil het Commissariaat de journalistieke samenwerking verder bevorderen.