• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Onderzoekbureaus onder ’toezicht’ van Ombudsman

Onderzoekbureaus onder ’toezicht’ van Ombudsman

1 november 2010 door Joran Spauwen

Markt- en opinieonderzoeken gaan vaak als een lopend vuurtje over de moderne nieuwskanalen. De conclusies van deze onderzoeken worden vaak door middel van persberichten de wereld in geschoten. Het is voor journalisten echter knap lastig de kwaliteit hiervan in te schatten. Zie bijvoorbeeld de MediaReport post hierover van een paar dagen geleden. Vanaf nu kan een branchebrede Ombudsman gebruikt worden om ernstige misstanden aan de kaak te stellen.

De Marktonderzoek Associatie (MOA) maakte het al langer mogelijk de kwaliteit van onderzoek uitgevoerd door haar leden voor een geschillencommissie te leggen. Dit is echter onvoldoende om de niet aangesloten dubieuzere onderzoeksbureaus in toom te houden. De MOA lijkt zich vooral zorgen te maken over de gevolgen van de publiciteit die slecht uitgevoerde onderzoeken voor de branche kunnen betekenen. Alleen zaken waarbij “belangen op het spel staan die van invloed zijn op het wel en wee van de branche” worden in behandeling genomen.

Uiteindelijk zijn het de media die ervoor kiezen persberichten over “niet professioneel uitgevoerd onderzoek” te publiceren en daar al dan niet voorafgaand onderzoek naar te doen. “Hoe sappiger de conclusie en hoe strakker de deadline des te eerder men de [bronverificatie] gemakshalve achterwege laten”, aldus MOA. De MOA zegt het begrijpelijk te vinden dat door de pers wordt afgegaan op de voorgeschotelde conclusies. De MOA erkent haar verantwoordelijkheid hierin en probeert aan de zijde van de onderzoeksbureaus deze problematiek aan te pakken.

Het ligt niet voor de hand dat de uitspraken van de Ombudsman juridische gevolgen hebben. Een negatieve beslissing zal er mogelijk wel toe leiden dat het betreffende onderzoeksbureau aan geloofwaardigheid verliest.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Mediaregulering, Persrecht Tags: marktonderzoek, Marktonderzoek Associatie, Ombudsman, opinieonderzoek

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Joran Spauwen

Tel: +31 20 5506 625
E-mail: joran.spauwen@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report