• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Regels Promotionele Kansspelen voor 2014 gewijzigd

Regels Promotionele Kansspelen voor 2014 gewijzigd

11 december 2013 door Joran Spauwen

Het is geen nieuws dat veel bedrijven ter promotie prijsvragen en sweepstakes organiseren. Minder bekend is dat dit soort acties in principe verboden zijn. Volgens de wet is dit namelijk een kansspel.  Gelukkig biedt de zogenaamde Gedragscode Promotionele Kansspelen uitkomst en zijn veel acties, al dan niet bewust, toch legaal. Deze Gedragscode gaat per 1 januari 2014 – niet al te aangrijpend – op de schop, daarom een kort overzicht van de wijzigingen.

Hoe zat het ook al weer. Bedrijven mogen ter promotie van hun diensten of producten één keer per jaar een promotioneel kansspel organiseren. Een kansspel is dus iedere vorm van een prijsvraag, sweepstake of actie, waarbij door middel van een kanselement een winnaar wordt geselecteerd.  De prijzenpot moet beperkt zijn en het aantal trekkingen ook (dit is anders bij kleine kansspelen met een maximale prijzenpot van EUR 4.500). Verder moet deelname gratis zijn (behoudens communicatiekosten), de eerlijkheid op verschillende manieren gewaarborgd worden (denk aan specifieke eisen van de spelvoorwaarden) en moet men rekening houden met deelnemende minderjarigen. Daarnaast gelden nog een aantal verdere regels.

Deze eisen worden nu aangepast en volgens de toezichthouder verduidelijkt. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Maximaal aantal trekkingen gaat naar twintig.
  • Aanbieders zijn verplicht een klachtenprocedure op te stellen.
  • Verifieerbare toestemming van ouders noodzakelijk bij deelname (met persoonsgegevens) van kinderen onder de 18 (was eerst 16).
  • Vooraf moet duidelijk worden gemaakt wat er te winnen valt (waarde van de prijzenpot) en ter promotie van welk product, dienst of bedrijf de actie dient.
  • Maximale communicatiekosten verlaagt naar 45 cent (was eerst 60 cent).
  • Aanscherping eisen van de algemene spelvoorwaarden (o.a. vermelding gepromote product, prijzenpot, trekkingen en verplichtingen de voorwaarden gratis ter beschikking te stellen).

Dit is uiteraard niet alles. De Kansspelautoriteit heeft een volledig lijstje van wijzigingen in een mooi overzichtje weergegeven. De nieuwe Gedragscode kan in zijn geheel hier gedownload worden.

Vergeet dus niet voor het nieuwe jaar nog even de promotionele acties van 2014 tegen het licht te houden.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Kansspelen Tags: 2014, Gedragscode Promotionele Kansspelen, promotionele kansspelen

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Joran Spauwen

Tel: +31 20 5506 625
E-mail: joran.spauwen@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2022 Media Report