• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Power to the online people?

Power to the online people?

26 mei 2009 door Reindert van der Zaal

ebbsNa succesvolle online communities zoals YouTube, MySpace en Twitter lijken nu ook de zogenaamde ‘crowdsource’ communities hun intrede te doen. Crowdsourcing houdt in dat bedrijven of personen gebruik maken van een grote groep niet vooraf bepaalde individuen voor onder meer consultancy, innovatie, beleidsvorming en onderzoek. Deze ontwikkeling komt voort uit de eerdere ontwikkeling van user-generated content.  

Een voorbeeld van zo’n community is de Engelse voetbalclub ‘Ebbsfleet United F.C.‘, die in handen is van MyFootBallClub. In deze online community kunnen supporters online ‘football manager‘ spelen, maar dan met een echte voetbalclub. De leden van de online community hebben inmiddels een aandeel van 75 procent in het team.  Het zijn daarmee de leden van de community die de beslissingen nemen over het team, en niet het bestuur. Het gaat hierbij overigens om flinke bedragen; de MyFootballClub leden betaalden in 2007 gezamenlijk ongeveer 700.000 Engelse Pond voor hun aandeel in de club. De formule had direct succes: in het seizoen 2007-2008 won de club de FA Trophy.

Inmiddels is de discussie ontstaan over de vraag of  ‘crowdsourcing’ ook op de Nederlandse media kan worden toegepast. Ik verwacht in elk geval, mede gelet op het succes bij bijvoorbeeld onze Britse buren, binnen niet al te lange tijd ook dergelijke initiatieven in Nederland. De makers van de documentaire ‘Us Now‘ laten in elk geval zien waarom volgens hen dit model op vrijwel alle bedrijfstakken toepasbaar is.

Bron: www.rethinkingmedia.nl

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht Tags: crowdsourcing, online communities

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Reindert van der Zaal

Tel: +31 20 5506 651
E-mail: reindert.van.der.zaal@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report