• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Spamverbod nu ook voor zakelijke ontvangers

Spamverbod nu ook voor zakelijke ontvangers

18 september 2009 door Reindert van der Zaal

optaHet spamverbod dat sinds 2004 geldt voor personen, geldt sinds 1 juli jl. ook voor zakelijke ontvangers (OPTA zal echter pas gaan handhaven vanaf 1 oktober a.s.). Het gaat hier niet alleen om zakelijke e-mail, maar het spamverbod geldt voor alle elektronische communicatiediensten en -netwerken (inclusief sms, mms en fax). De ouderwetse papieren mailing valt dus buiten het verbod. In de praktijk betekent dit dat

bedrijven voorafgaande toestemming moeten hebben om andere ondernemingen met elektronische commerciële mails te mogen benaderen. Dit wordt ook wel een ‘opt-in systeem’ genoemd. Dit betekent dat de geadreseerden daadwerkelijk toestemming dienen te geven voor het toesturen van elektronische commerciële berichten. Met het opnemen van toestemming in de algemene voorwaarden of door middel van het versturen van een bericht als ‘Als u geen e-mail meer van ons wenst te ontvangen, moet u reageren’, wordt niet aan de wet voldaan.

Om het bedrijfsleven na 1 juli 2009 toch enige ruimte te geven bij het versturen van elektronische berichten aan rechtspersonen en aan natuurlijke personen in de uitoefening van hun beroep en bedrijf, is een zekere versoepeling van het opt-in regime vastgelegd in het nieuwe lid 2 van artikel 11.7  van de Telecommunicatiewet. Onder omstandigheden mag de verzender van de veronderstelling uitgaan dat toestemming is verleend. Bijvoorbeeld in het geval dat de rechtspersoon in het algemeen heeft laten weten ongevraagde marketingboodschappen te willen ontvangen, op welk adres hij die wil ontvangen en desgewenst ook voor welke soort berichten het elektronisch contactadres mag worden gebruikt. Het beschikbaar stellen van een dergelijk contactadres wordt gelijkgesteld met het verlenen van voorafgaande toestemming voor het ontvangen van ongevraagde commerciële elektronische berichten.

Nederlandse bedrijven die toch doorgaan met het versturen van ongevraagde commerciële communicatie kunnen een waarschuwing krijgen ofwel een boete opgelegd krijgen door de OPTA van maximaal Eur. 450.000,–.

De vraag rijst vervolgens of persberichten ook onder het spamverbod vallen. Toezichthouder OPTA legt het begrip ‘bericht voor commerciële doeleinden’ ruim uit: persberichten vallen in beginsel onder het spamverbod. Ook voor een persbericht geldt dus dat, indien het persbericht gezien moeten worden als een commercieel bericht, expliciete toestemming van de ontvanger nodig is voordat het verzonden mag worden.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht, Mediaregulering, Reclamerecht Tags: opt-in, Opta, persberichten, spamverbod, zakelijke ontvangers

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Reindert van der Zaal

Tel: +31 20 5506 651
E-mail: reindert.van.der.zaal@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report