Het was al langer bekend, maar naar aanleiding van een bericht op de website van het Commissariaat voor de Media toch nog even een herinnering: na de gratis aanloopperiode heeft het Commissariaat de toezichtskosten per gemelde mediadienst op aanvraag opgeschroefd naar EUR 200 per jaar. Dit betekent dat iedere aanbieder van een dergelijke dienst, beter bekend onder de naam video-on-demand, vanaf nu moet betalen voor haar aanmeldingen. Het Commissariaat vindt de kosten in verhouding tot andere commerciële mediadiensten laag. Desalniettemin zal het voor sommige partijen een verrassing zijn dat zij nu voor hun videodiensten moeten betalen. Uiteraard is het toezicht op dergelijke diensten nog volop in ontwikkeling, dus wij zijn benieuwd wat deze wijziging hierop voor uitwerking heeft (en dan in het bijzonder het aantal vrijwillige aanmeldingen). Overigens heeft het Commissariaat aangekondigd in 2013 aanbieders van mediadiensten op aanvraag die zich nog niet gemeld hebben “actief te benaderen”. Wordt vervolgd.