• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » G-Star kan distributie door groothandel niet verbieden

G-Star kan distributie door groothandel niet verbieden

15 september 2007 door Tessel Mellema

Bespreking van de uitspraak van het Gerechtshof Den Haag van 19 juli 2007

De rechtbank Den Haag heeft in januari 2007 beslist dat de groothandel de Makro de spijkerbroeken van het kledingmerk G-Star G-Starop de voor de Makro gebruikelijke wijze te koop mocht aanbieden met gebruik van het G-Star beeldmerk.

G-Star liet het hier niet bij zitten, en ging in hoger beroep tegen deze uitspraak, maar zonder succes.

Luxe imago G-Star

Het eerste bezwaar van G-Star richt zich tegen de manier waarop de Makro met haar producten omgaat. Volgens vaste Europese rechtspraak mag een wederverkoper door haar manier van reclame maken niet deloyaal handelen tegen de merkhouder, en mag deze reclame geen ernstige schade toebrengen aan de reputatie van het merk.

G-Star stelt vervolgens dat de G-Star jeans bij de Makro als massaproduct in plastic zakken aan rekken hangen met de kreet WINSTPAKKER en ook dat jeans van verschillende merken samen op een hoop in de winkel liggen. Makro slaagt erin dit beeld in Jeansieder geval gedeeltelijk te ontkrachten door te stellen dat deze chaotische presentatie “van tijdelijke aard” was, “vanwege een verbouwing”. Ook laat zij recente foto’s zien waarop de spijkerbroeken in de Makro keurig zijn opgehangen.

G-Star zegt een rechtmatig belang te hebben bij een nette presentatie van haar jeans, omdat het merk G-Star een luxe uitstraling zou hebben. De rechtbank heeft zich niet uitgesproken over het imago van G-Star, het Hof heeft hier wel een oordeel over. Volgens haar heeft de G-Star jeans géén luxe uitstraling door zijn stoere uiterlijk. Ook is de prijsstelling van de G-Star jeans niet zodanig hoog dat de aanschaf van een G-Star alleen is weggelegd voor de happy few. Het feit dat de G-Star niet alleen in exclusieve G-Star winkels wordt aangeboden en dat de broeken ook on-line worden aangeboden, doet volgens ook af aan het luxe imago dat G-Star pretendeert te hebben.

Volgens het Hof brengt de Makro door haar wijze van adverteren en presenteren van de G-Star jeans dan ook geen ernstige schade toe aan de reputatie van het merk G-Star.

Gebruik beeldmerk

Tenslotte meent G-Star nog dat de Makro weliswaar gebruik mag maken van het
woordmerk G-Star in haar advertenties, maar dat de Makro de grenzen van de reclamevrijheid heeft overschreden door ook het beeldmerk G-Star te gebruiken. Een wederverkoper mag volgens vaste Europese rechtspraak immers geen niet-bestaande band met de merkhouder claimen. 

Ook dit bezwaar van G-Star treft geen doel, de Makro mag adverteren op de in haar branche gebruikelijke manier. In de groothandelbranche – en zo ook in supermarkten, parfumerieën etc. – is het nu eenmaal gebruikelijk om het beeldmerk te gebruiken in advertenties. Zo ziet de consument in één oogopslag wat hij koopt. Dat het niet noodzakelijk zou zijn voor de Makro om ook het beeldmerk te gebruiken in haar advertenties vindt het Hof hier niet relevant. Er is alleen sprake van inbreuk wanneer door dit gebruik ten onrechte de indruk wordt gewekt dat er een commerciële band bestaat tussen G-Star en de Makro en daar was in dit geval geen sprake van.

Geen succes tegen prijsstunter

Hoe graag G-Star ook wil, zij kan zich niet verzetten tegen de verkoop van haar jeans door de prijsstunter Makro. Het oordeel van het Hof was wellicht gunstiger uitgevallen als G-Star erin was geslaagd haar luxe imago te bewijzen. Met name het feit dat G-Star producten niet exclusief in G-Star winkels maar zelfs on-line werden verkocht, deed hier volgens het Hof afbreuk aan.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht Tags: beeldmerk, G-star, Internet, Makro

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Tessel Mellema

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report