Leuk om te lezen: een rapport van een 15-jarige tiener over het media gebruik van zijn vrienden. Het rapport is wereldwijd opgepakt door verschillende kranten en zorgt voor veel commotie. Tieners zouden bijvoorbeeld niet twitteren en houden niet van advertenties. De kracht van het rapport lijkt de eenvoud te zijn. Voor mij, als twintiger uit generatie Y, is de uitkomst minder verrassend. De nadruk komt steeds meer te liggen op on demand diensten en gehypte concepten zoals video berichten ‘die het helemaal gaan maken’ zijn vaak te duur om echt te gebruiken. Technische convergentie blijft belangrijk om gebruikers aan multimediale platforms te binden. Het vraagt wel wat innovatie van bestaande media, met name traditionele kranten, om nieuwe business models te bedenken. Viral marketing zoals dit filmpje lijkt een gat in de markt omdat het wordt gewaardeerd om de mooie en vaak grappige content; de verspreiding gaat vanzelf via weblogs en social networking sites zoals facebook.
De ontwikkelingen in de informatie- en communicatienetwerken zullen ongetwijfeld weer zorgen voor interessante juridische vraagstukken. Zo vroeg Henk Blanken zich eerder dit jaar af in zijn artikel in de Volkskrant van 2 mei 2009 of Google niet als (niet-lineaire) mediadienstverlener moet worden gereguleerd door de Mediawet. Dit is zelfs besproken in de Eerste Kamer, zie de memorie vanaf pagina 30.
Bron: Financial Times, boek9.nl