• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Metatag ‘Bodum’ niet toegestaan

Metatag ‘Bodum’ niet toegestaan

11 maart 2010 door Otto Volgenant

untitledBodum brengt prachtige dubbelwandige glazen op de markt, en Jos ten Berg’s Handelsmaatschappij brengt ook prachtige dubbelwandige glazen op de markt. De modellen lijken wel wat op elkaar. Partijen ruziën over de vraag of er sprake is van inbreuk op auteurs- en modelrechten. Voorlopig staat Ten Berg op winst bij de Voorzieningenrechter, die een eerder aan Bodum gegeven ex-parte bevel in december 2009 ophief. Bodum heeft tegen dat kort geding vonnis geen beroep ingesteld.

Vervolgens spant Bodum nog een keer een kort geding aan,  met een wat ruimere grondslag (nu ook slaafse nabootsing). Maar haar petitum is hetzelfde als in het eerdere – door haar verloren – kort geding. Twee keer over hetzelfde procederen is misbruik van procesrecht. Die vorderingen van Bodum worden daarom afgewezen.

Een ander aspect komt in dit nieuwe kort geding voor het eerst aan de orde, en daar gaat de Voorzieningenrechter dus wel op in. Ten Berg gebruikt op zijn eigen website het woord ‘Bodum’ als metatag. Een metatag is een veld met informatie over een internetpagina die bij normaal gebruik van die pagina niet zichtbaar is, zo legt de Voorzieningenrechter in zijn vonnis uit. Ten Berg gebruikt deze metatag om de vindbaarheid van zijn internetpagina te vergroten. De Voorzieningenrechter gaat ervan uit dat door deze metatag de website van Ten Berg in de lijsten met zoekresultaten staat die verschijnt als internetgebruikers het woord Bodum als zoekterm invoeren in die zoekmachines, of in ieder geval dat de website van Ten Berg een hogere plaats in die lijsten inneemt dan die zou hebben gehad zonder dat gebruik. Hiermee trekt Ten Berg ongerechtvaardigd voordeel uit de reputatie van het merk Bodum. En dat is in strijd met het merkrecht van Bodum. De uitspraak is op dit punt niet verrassend. In de meeste zaken over metatags werd geoordeeld dat metatags inbreuk op merkrechten kunnen maken.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht, Reclamerecht Tags: Bodum, merkinbreuk, metatag, procesrecht, reclame, Ten Berg

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Otto Volgenant

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report