• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Amerikaanse handelsautoriteit maakt einde aan obscure productreviews

Amerikaanse handelsautoriteit maakt einde aan obscure productreviews

6 oktober 2009 door Joran Spauwen

Logo Federal Trade CommissionBloggers in Amerika – en wellicht bloggers gericht op de VS – lopen vanaf 1 december a.s. het risico op een aanzienlijk boete als zij worden “gecompenseerd” voor het schrijven van een productreview. Dit heeft de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) gesteld in een op maandag door haar uitgevaardigde herinterpretatie (richtlijn) van de daar geldende wetgeving. De boete kan oplopen tot $11,000 plus dwangsommen en zal voor de meeste huis-tuin-en-keukenbloggers een flinke stok achter de deur zijn om gesponsorde reisjes en presentjes bij hun review te vermelden.

Schijnbaar komt het nogal eens voor dat een onderhoudende en informatieve productbespreking van bijvoorbeeld games, waterkokers en films wordt geschreven nadat het blogger het product gratis heeft gekregen of op een andere manier door de producent wordt verleid. The New York Times meldt dat bij de normale journalistieke gang van zaken het product kort wordt uitgeleend, maar altijd weer wordt geretourneerd aan het adres van de producent. Bloggers, daarentegen, lijken het niet zo nauw te nemen dit beroepsethos.

Het is de eerste keer dat de FTC, een soort NMa annex RCC annex Consumentenautoriteit, schrijfsels van bloggers onder haar toezicht plaatst. Het lijkt erop dat de blogosphere onder een toenemende kritische blik weer een jaartje volwassener is geworden (zie ook de bezwaren uit auteursrechtelijke hoek). Overigens ligt de prioriteit van de FTC, naar het schijnt, bij de “omkopende” adverteerders en zullen kleine bloggers meestal alleen een waarschuwing ontvangen. Notoire structurele recidiven kunnen echter wel op een boete rekenen.

Bron: NY Times 5 oktober 2009

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht, Mediaregulering Tags: blogs, FTC, productreview, sponsoring

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Joran Spauwen

Tel: +31 20 5506 625
E-mail: joran.spauwen@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report