• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Op Facebook geplaatste foto mag niet worden gebruikt in reclamecampagne

Op Facebook geplaatste foto mag niet worden gebruikt in reclamecampagne

15 september 2017 door Linda Couvreur

Foto’s die op Facebook zijn geplaatst mogen door anderen alleen worden gedeeld als dit delen gebeurt op het platform zelf. Het delen van op Facebook geplaatste foto’s buiten het platform om levert inbreuk op auteursrecht op, zo werd recent bevestigd door de Rechtbank Zeeland-West-Brabant.

Drankgigant had een foto van een rijdende PostNL-vrachtwagen op Facebook gevonden en deze foto gebruikt op de eigen website voor een reclamecampagne. De fotograaf stelt dat Drankgigant hiermee inbreuk heeft gemaakt op zijn auteursrecht en vordert een schadevergoeding van € 375,-, vermeerderd met de buitengerechtelijke incassokosten van € 56,-.

Volgens Drankgigant mocht zij de foto openbaar te maken, omdat deze op Facebook stond. Drankgigant verwijst daarbij naar de voorwaarden van Facebook. Ook benadrukt Drankgigant niet doelbewust foto’s van anderen op de website te gebruiken en dat de foto bovendien direct verwijderd is van de website nadat de fotograaf hen hierop had aangesproken.

Volgens de rechter houden de voorwaarden van Facebook in dat op Facebook geplaatst foto’s door derden alleen mogen worden gedeeld op Facebook en dus niet daarbuiten. Alleen Facebook is gerechtigd om foto’s ook buiten het platform te delen. De omstandigheid dat een foto is geplaatst op Facebook geeft derden dus geen vrijbrief de foto te gebruiken voor een reclamecampagne. Met het plaatsen van de foto op de website heeft Drankgigant dus inbreuk gemaakt op het auteursrecht van de fotograaf. Het ontbreken van kwade opzet en het gegeven dat Drankgigant de foto direct verwijderd heeft toen de fotograaf hierom vroeg, doet hieraan niet af. De gevorderde schadevergoeding wordt toegewezen.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Auteursrecht, Internetrecht Tags: auteursrecht, Facebook, facebook voorwaarden, foto op social media

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Linda Couvreur

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report