Dit weekend verandert het juridische (en digitale) landschap in de EU, want morgen treedt de Digital Services Act (DSA) volledig in werking. Deze verordening was al langer van toepassing op 22 zeer grote online platforms en zeer grote zoekmachines, maar gaat nu gelden voor alle aanbieders van online diensten die content doorgeven, opslaan of openbaar maken in de EU. In de terminologie van de DSA worden deze diensten ook wel “tussenhandeldiensten” genoemd. Denk bijvoorbeeld aan online platforms om content te delen, zoekmachines, online marktplaatsen, hostingdiensten en social media.
De DSA heeft als doel om innovatie en marktwerking te stimuleren en tegelijkertijd de online veiligheid te verbeteren. Dat resulteert in een ambitieuze set nieuwe regels, die er onder meer voor moet zorgen dat de grondrechten van internetgebruikers beter gewaarborgd worden en zij minder illegale content te zien krijgen. Voor aanbieders van digitale diensten moet het gemakkelijker worden te starten en te groeien binnen de EU. Ook moet de DSA bijdragen aan de rechtszekerheid, nu er één pakket regels ligt dat geldt in de hele EU. Tot slot richt de DSA zich op het verbeteren van de samenleving in z’n geheel, door meer toezicht op grote platforms te introduceren en de verspreiding van desinformatie en manipulatieve informatie tegen te gaan.
Meer concreet gaat het dan bijvoorbeeld om regels die zien op:
- het duidelijk weergeven van contactgegevens van de aanbieder van de digitale dienst, zodat gebruikers de dienst kunnen bereiken;
- te nemen maatregelen tegen illegale content en misbruik;
- transparantie over aangeboden content, bijvoorbeeld hoe wordt bepaald welke content bovenaan staat in een aanbevelingssysteem en welke content onderaan belandt;
- vereisten voor de vormgeving van online-interfaces;
- de verplichting om reclame duidelijk als “reclame” te presenteren;
- het hanteren van begrijpelijke algemene voorwaarden en de naleving van deze voorwaarden.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat in Nederland toezicht houden op de naleving van de DSA, in samenwerking met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De ACM heeft eerder dit jaar een concept-leidraad gepubliceerd waarin zij uitlegt hoe de ACM de DSA-regels interpreteert. Marktpartijen konden tot vandaag op de leidraad reageren.
Ons team heeft de ontwikkelingen rondom de DSA uiteraard op de voet gevolgd. Heb je vragen over de DSA en/of de implicaties hiervan voor jouw organisatie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!