De Kansspelautoriteit heeft laten weten met verschillende media een convenant te hebben gesloten over het maken van reclame voor illegale kansspelen. De toezichthouder lijkt hiermee een eerste stap te willen zetten richting het aanpakken van dergelijke reclames. Het convenant bevat onder andere uitgangspunten voor het wederzijds informeren over mogelijke inbreuken. In ruil voor deze medewerking wordt mediapartijen de kans geboden een illegale reclame alsnog te weren.
De Kansspelautoriteit meldt in zijn persbericht het volgende:
“De Nederlandse wetgeving biedt op dit moment geen regelgeving voor online kansspelen. Hiervoor is bij de Tweede Kamer het wetsvoorstel ‘Kansspelen op Afstand’ ingediend. In aanloop tot de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel is door de Kansspelautoriteit een samenwerkingsconvenant opgesteld met als doel de Nederlandse consument te beschermen tegen illegale aanbieders van online kansspelen. Het gaat om een samenwerking met media-exploitanten, die met het ondertekenen een duidelijk signaal afgeven om geen advertentieruimte aan te bieden aan illegale kansspelaanbieders.
Het uitgangspunt van het convenant is om met partijen binnen de mediabranche actief samen te werken om de Nederlandse consument te behoeden voor het deelnemen aan het illegale aanbod van kansspelaanbieders. Bovendien om mogelijke fraude en criminaliteit tegen te gaan. Afspraken rondom blokkades van advertentieruimte in printmedia, op radio, tv en internet zijn in het convenant verwerkt.”
Overigens opmerkelijk is dat de Kansspelautoriteit het heeft over inwerkingtreding van de nieuwe wet Kansspelen op Afstand. Deze wet ligt namelijk nog bij de Eerste Kamer te wachten op goedkeuring. Van inwerkingtreding is dus nog geen sprake. Dit neemt niet weg dat het voor marktpartijen wel te hopen is dat er snel uitsluitsel komt.