De nieuwe Regeling die het Commissariaat voor de Media heeft vastgesteld over ledenvoordelen en ledenwerving is op 28 november jl. in werking getreden. Publieke omroepen mogen op grond van de Mediawet niet onbeperkt voordelen verstrekken aan leden. Verder mogen zij in hun media-aanbod niet zomaar aan zelfpromotie doen en mensen oproepen om lid te worden. Met de nieuwe Regeling legt het Commissariaat vast hoe ver de publieke omroepen hierbij mogen gaan.
Uitgangspunt is dat elk voordeel gekoppeld moet zijn aan de identiteit of het media-aanbod van de omroepvereniging. Voordelen voor bestaande leden moeten bescheiden van aard zijn en in redelijke verhouding staan tot de hoogte van de contributie en de duur van het lidmaatschap. Nieuwe leden mogen een korting op het programmablad of een ander product krijgen.
De ratio achter de regels blijft hetzelfde, benadrukt het Commissariaat: de keuze om lid te worden en te blijven van een omroepvereniging moet zijn ingegeven door een gevoel van verbondenheid met de identiteit of het media-aanbod van de omroep. Dat gevoel moet niet zijn gebaseerd op financiële voordelen.
De Regeling stelt verder eisen aan zelfpromotie door publieke omroepen. Binnen Ster-tijd zijn oproepen tot ledenwerving toegestaan. Buiten het Ster-aanbod mogen alleen oproepen worden gedaan tot ledenwerving als die oproepen aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de omroep wijzen op de contributieplicht.
Tenslotte legt de Regeling de ‘positieve wilsverklaring’ vast. Ledenwerfactiviteiten moeten zo zijn vormgegeven dat iemand die lid wordt dat ook bewust doet. Omroepen mogen dus geen leden werven op een manier waarbij de betrokken persoon dat zelf niet door heeft. De persoon moet namelijk uitdrukkelijk bevestigen dat hij lid wil worden.
De Regeling houdt verder al rekening met de wijziging van de Mediawet over de modernisering van het publieke bestel. Zo zijn de regels ook van toepassing op de nieuwe ‘omroeporganisaties’. Tot slot: de Regeling vervangt (gedeeltelijk) de Beleidsregels verenigingsactiviteiten (2007) en het Besluit ontheffing zelfpromotie (2007).