Vorige maand heeft mediabureau Kobalt een onderzoek gepubliceerd waarin zes typen consumenten worden onderscheiden op basis van hun nieuwe mediagedrag. Kobalt hoopt hiermee duidelijkheid te scheppen over de online informatiebehoefte van de Nederlander. De typologie onderscheidt de volgende groepen: krantenmannen, conventionele buren, media critici, jongleurs, digital masters en femmes digitales. De Conventionele Buren vormen de grootste groep. Zij zijn echter het minst online en halen hun informatie nog grotendeels uit krant en televisie. De Digital Masters en de Femmes Digitales zijn ook talrijk. Nederland telt blijkbaar veel mannen die van auto’s houden en met hun laptop op schoot televisie kijken (en die heten voortaan Digital Masters). Veel vrouwen zijn zogenaamde Femmes Digitales. Deze dames hebben lekker veel vrije tijd en mailen, gamen, chatten en e-commercen er er lustig op los. De andere groepen zijn beduidend kleiner: de Krantenman leest veel kranten en is online vooral aan het bankieren, de Mediacriticus hoeft u niets wijs te maken want die weet alles al en de Jongleur heeft een ontzettend druk leven offline en gebruikt internet daarom vooral om tijd te besparen.
Deze informatie is natuurlijk met name waardevol voor marketeers. Echter, realiseert u zich dat wanneer er een juridisch geschil met een gebruiker ontstaat met betrekking tot bijvoorbeeld user generated content, een online aankoop of een leuke internetprijsvraag, de kans het grootst is dat deze gebruiker een Digital Master danwel een Femme Digitale is. Wees dus op uw hoede…