De datingsite Second Love, die zich richt op getrouwde mensen die op zoek zijn naar een affaire buiten de deur, wekte de toorn op van de jongerenafdeling van de SGP (SGPJ). De SGPJ diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) en bepleitte daar dat het maken van reclame voor Second Love in strijd zou zijn met de goede smaak en het fatsoen. De RCC nam deze klacht in eerste instantie niet in behandeling. Daartegen ging SGPJ in beroep. De RCC heeft nu alsnog uitspraak gedaan in deze zaak en heeft de klacht van SGPJ ongegrond verklaard.
De voorzitter van SGPJ vatte op nu.nl de klacht kort samen: “Wanneer zelfs het stoken in goede huwelijken niet meer in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, wat dan nog wel?” Blijkens de berichtgeving over de uitspraak (de uitspraak zelf is nog niet openbaar) overweegt de RCC dat zij terughoudend oordeelt over klachten die gebaseerd zijn op strijd met goede smaak en fatsoen. Dat is een vaste lijn in de beslissingen van de RCC: de ratio is dat het niet aan de RCC is om te bepalen welke reclames ‘smaakvol’ of ‘fatsoenlijk’ zijn, behoudens in uitzonderingsgevallen. De reclame voor Second Love is in elk geval niet in strijd met de goede smaak of het fatsoen. Wat je er ook van vindt, er mag reclame voor gemaakt worden.
De SGPJ hebben nog twee weken om tegen deze beslissing in beroep te gaan.
Update: De uitspraak in deze zaak is inmiddels te lezen op de site van de Reclame Code Commissie.