Donderdag 27 mei vindt in De Balie in Amsterdam Het Grote Downloaddebat plaats, een verkiezingsdebat over (de toekomst van) het auteursrecht dat onder meer wordt georganiseerd door Boek9.nl, Webwereld en VPRO 3 voor 12. Zoals uit de titel al volgt zal tijdens dit debat, waarbij ook ondergetekende en andere vertegenwoordigers van Kennedy Van der Laan aanwezig zullen zijn, het geopperde wettelijke downloadverbod volop de aandacht krijgen. Op MediaReport hebben we daar eerder ook al over geschreven (zie hier, hier en hier). In het licht van deze downloaddiscussie is de – in de media breed aangekondigde – launch in Nederland van de muziekdienst Spotify interessant.
Het Zweedse Spotify, dat haar diensten in verschillende Europese landen aanbiedt en naar eigen zeggen op haar thuismarkt het populaire iTunes heeft afgetroefd, biedt de mogelijkheid om maandelijks 20 uur gratis muziekstreams te beluisteren, waarbij uit een database van miljoenen nummer kan worden gekozen. De muziek wordt afgewisseld met reclamespots, waarmee Spotify een deel van haar inkomsten genereert. De gebruiker kan ook kiezen voor een onbeperkt en reclamevrij abonnement, waarvoor Spotify maandelijks €5,- in rekening brengt. Voor €5,- per maand meer, kan de abonnee daarnaast op de mobiele telefoon en ook offline de Spotify-muziek beluisteren.
Om haar dienst in Nederland aan te kunnen bieden heeft Spotify een licentieovereenkomst gesloten met Buma/Stemra. De royalty’s die Spotify via Buma/Stemra aan de artiesten betaalt, zijn afhankelijk van de gegenereerde advertentie- en abonnementsinkomsten. Dit model sluit mooi aan op het breed gedragen besef dat de entertainmentindustrie met de opkomst van internet en de daarmee samenhangende illegale uitwisseling van muziek en films hard toe is aan een gemoderniseerd verdienmodel. Wellicht dat diensten als die van Spotify de donwloaddiscussie langzaam kunnen doen verstommen.